Features

October 1, 2013 at 12:01 pm

FarmHer Refaces the All-American Farmer

“When you think of a farmer, you don’t automatically think of a woman.” Marji Guyler-Alaniz, the photographer behind FarmHer said. For eleven years working in a corporate agriculture business in Iowa, most of her coworkers had been men. Yet she knew that women were farming – it just wasn’t being reinforced to the public through stories or photos.

Julia Griffieon | Griffieon Family Farm, Ankeny, Iowa

Julia Griffieon | Griffieon Family Farm, Ankeny, Iowa

This image says so many things to me. She has the cattle rope around her should so you know she is dealing with livestock.  Her sun-bleached hair is back in a braid so she can work. Her shoulders are strong. Julia was one of four girls that I photographed as they loaded their livestock in to the Iowa State Fairgrounds. I was impressed from the minute I met her. To me, this image portrays Julia perfectly; a smart, capable, hard working and proud young woman. -MGA

In February 2013, Guyler-Alaniz spent Superbowl Sunday like many Americans–settled around the television at home with her family and friends. During one of many flashy commercial breaks, a black cow grazing in a flat, frozen field appeared on screen. After eight seconds of silence, Paul Harvey’s voice filled the room, repeating a speech he’d given to the Future Farmers of America in 1978. And on the eighth day, God looked down on his planned paradise and said, “I need a caretaker.” So God made a farmer.

Guyler-Alaniz initially loved the commercial. With a $3 million budget, it had been beautifully made. There was something heartfelt about farming, familiar, simple. But upon remembering the commercial later she realized that most of the images were of men, by men. Even worse, female farmers were missing from agricultural imagery everywhere.

The commercial was both what she knew most Americans saw when they thought of farmers – craggy men wearing flannel and dusty hats, their fingernails blackened by dirt – and only part of the modern face of farming. By March, she knew she had to tell more of the story.

She woke her husband up in the middle of the night saying that she needed to start photographing women farmers. “It’s not a real money maker,” she said, “But we need to have these images of women.” It was the only way she knew to change the all-American face of farming from that of a man to one who could be any gender.

Lois Reichert | Reichert’s Dairy Air, Knoxville, Iowa

Lois Reichert | Reichert’s Dairy Air, Knoxville, Iowa

I love this image because it shows the affection, care and concern that Lois has for her goats. Lois owns and operates her “micro dairy,” milking about 15 goats. Meeting Lois and watching her go through her morning, milking her goats and making cheese, was amazing. I love this image because I think it shows her gentle nature with the animals and theirs in return. The colors, lighting and the way her hands are just bring the image to life for me. -MGA

According to the last USDA Agricultural census, released in 2009, changes were already happening in the fields.  Since 2002, the total number of female operators had increased 19 percent while the number of total farmers had only increased 7 percent. In title, women now controlled 14 percent of the nation’s 2.2 million farms.

Because the USDA only requires one name to be on the title to any farmland, the number of women who are part of a farming partnership through marriage is underrepresented even if many of them could be considered principal operators. As the price per acre continues to climb—land in the Corn Belt increased by 15 percent in the last year alone—it’s becoming more difficult for anyone who was not born a farmer to become one.

In the four Midwestern states where agriculture is primarily practiced at the largest scale, women make up less than 10 percent of all operators. The average size of a female-operated farm is 210 acres and $36,440 in sales compared to 452 acres and $150,671, making it difficult for most female farmers to subsist without a source of off-farm income.

Over the years, new organizations like the Women, Food, and Agriculture Network have helped create community and advocacy for female farmers. One of the founders of this group, Denise O’Brien, was one of the early supporters of Guyler-Alaniz’s project “Without talking to her I would have eventually found more people but that connection really gave it a jumpstart,” Guyler-Alaniz said.

O’Brien offered to talk to WFAN’s current executive director on Guyler-Alaniz’ behalf. Soon after, the Network sent out a blurb to their members asking that anyone interested in being photographed for the project come forward. “I thought no one was going to respond,” Guyler-Alaniz’ said. “I thought it sounded a little sketchy—someone wants to take pictures of me for what reason?”

Luckily, the future FarmHers were more trusting. Initially some wondered if they would be charged for the photographs, much like the aerial photographers who go door-to-door hawking photos of farms in the Midwest, but any skepticism was quickly brushed aside.

In the process of photographing female farmers go about their daily chores, Guyler-Alaniz’ has the opportunity to talk to them about their lives. “I had forgotten or lost track of how good of communicators women are,” she said. This same impulse to share with each other has made it easy for word to travel from one woman’s farm to the next, bringing new faces to FarmHer.

Carolyn Scherf | A Bird of Courage, Solon, Iowa

Carolyn Scherf | A Bird of Courage, Solon, Iowa

The way I met Carolyn is just one of the many things I love about FarmHer. A different woman who I was documenting earlier that day told me about Carolyn. A quick phone call and a few hours later and there I was, following yet another strong, smart FarmHer with my camera. Carolyn raises heritage turkeys on the farm where she works and lives. In this shot she was in the loft of the barn, talking to me about her turkeys and her business. For me, this image really defines my vision of Carolyn; it is bright and full of life. Like many of my images, you know it is a woman just by glancing but it isn’t right there in your face. -MGA

Guyler-Alaniz says that a lot of her project has been eye-opening. “As a woman watching what other women are doing, you realize that they’re strong, they’re smart, they’re amazing—pulling their weight in every shape and form.” She’s watched women—some young, others not—cut down entire trees with chainsaws, load cattle into a trailer, and farm using any number of philosophies. “They’re not afraid to just jump in and do what needs to be done and I think that’s an agriculture thing.”

As more people have gotten excited about food and farming, Guyler-Alaniz expects the number of female farmers will continue to increase. The next agricultural census has an expected release sometime in early 2014 and many are looking forward to seeing the impact of last five years on agriculture.

“Overall I take the documentary-style approach to what I do because I want it to be real,” Guyler-Alaniz said. While people are always interested in the face shots, she’s less interested in what the FarmHers look like, “It’s more about what they’re doing or how they’re working,” she said. Because a farmer’s wealth is measured by physical labor—planting and harvesting—or the physical growth of their plants and animals, work and a day’s chores are the best way to show that female FarmHers are our nation’s all-American farmers too.

For more information or photos from the FarmHer project, visit the website.

All photographs in this article and captions courtesy of Marji Guyler-Alaniz.

-Tove K. Danovich 

64 Comments

  1. ”“I tak suka berebut.” ada sedu di setiap bicaranya. Ha, tak laaa!” merah padam muka Eena menafikan tekaan Haidar“haaa jangan nak menipu abang tahu laa.“walaikumsalam. Berbeza sungguh watakku apabila berhadapan dengan lelaki ini. Kini, Mahu berhabis dekat RM30! Rupa-rupanya ini kerja mereka! Telefon bimbitnya hilang ketika program motivasi di Shah Alam empat bulan lepas.

  2. lina bangun ar wei.sori2″rizal tepuk2 muke alina supaye die sedar.”baby nnt keluar jgn ikot muke mama.ikut muke papa je ek”rizal jelir lidah pada isterinya. Afi tak pernah mengatakan sayang. Terlebih hormone ker? “Emm. ah. Dia menepuk-nepuk belakang badan Faizal agar anak kecil itu diam. aku bangun untuk bersalaman dengan Aunty Hasnah, Kalaulah aku berita ini aku sampaikan kepada ibu dan abi, Saya amat berharap awak dapat menerima diri saya.????Ya.

  3. Marah plus sedih barangkali. Nanti baby telefon yea!Memang aku dah terfikir dah bab duduk serumah tu.Perlahan aku mengangguk.” “Ya.ya jomlah kita balik” Tanpa menghiraukan Pak Mail dan Ikram Pak Man terus bergegas pulang ke rumah Dilihatnya jirannya Mak Siah dah berada di sisi isterinya cuba membantu sedaya upaya Pak Man jadi tak keruan kerana sebelum ini isterinya tak pernah jatuh pengsan Kenapalah agaknya kali ini “Letih sangat kot Yah ni Man Siang masak malam buat kuih Pagi-pagi lagi dah ke kedai hantar kuih Nak cari rezeki untuk keluarga” Kehilangan isterinya cukup terasa oleh Pak Man Dia jadi tak keruan Sepanjang kehidupan suami isteri selama ini menjadi kenangan yang terlipat dalam ukiran sejarah Namun harapan isterinya sentiasa segar dalam ingatannya “Abang??Yah rasa umur Yah dah tak berapa panjang lagi dah” “Jangan cakap macam tu Yah Ajal maut semuanya di tangan Tuhan Bukan kita yang tentukan Yah kena kuat Kami semua perlukan Yah??” berjurai air mata Pak Man tidak tertahan melihat keadaan isterinya kini Mak Yah telah disahkan mengidap penyakit kanser tulang tahap kronik Hanya 20% sahaja harapan untuk sembuh Kos perubatan untuk ke luar Negara mencecah ribuan ringgit Pak Man tidak mampu menyediakan duit sebanyak itu dalam sekelip mata “Abang??Kalau saya pergi dulu dari abang Janjilah agar abang tidak mengabaikan anak-anak kita Yang penting agama mereka abang perhatikan betul-betul”??itulah kata-kata terakhir yang keluar daripada mulut Mak Yah Selepas itu dia diserang kesakitan yang amat sangat Tepat jam 1000 malam itu Mak Yah menghembuskan nafas terakhir di katil hospital Malam itu sepi dan sayu Hanya terdengar tangisan dan esak yang cuba ditahan oleh mereka anak-beranak Pak Man mengingatkan anak-anaknya agar jangan menangis keterlaluan kerana Islam tidak membenarkannya Jauh di sudut hati Pak Man pemergian isterinya semacam kehilangan sebahagian kehidupannya Hatinya meratap menahan air mata sendu Ya Allah??kuatkanlah aku untuk keluargaku Kini setelah berpulu-puluh tahun lamanya teratak buruk dekat laut itu sudah tidak berpenghuni Namun hati Pak Man dan Iman anak sulungnya menjadi sayu mengenangkan perjuangan mereka selama ini untuk meneruskan kehidupan demi sesuap rezeki Alhamdulillah kini berkat kesabaran dan usaha bersungguh-sungguh anak-anaknya telah menjadi asbab mereka dapat keluar dari kesusahan Iman setiap kali mengingati ibunya pasti mengalir air mata kerana di atas segala pengorbanan ibunya yang begitu bersemangat membantu ayahnya untuk menyara dan mendidik mereka adik beradik Alhamdulillah anak-anak Pak Man dan Mak Yah menjadi Si Iman menjadi Doktor di Shah Alam Si Najib pula Jurutera di Kuala Lumpur Si Imah pula menjadi Guru di Kelantan Si Rahimah pula di tahun akhir dalam jurusan Syariah di UM Anak bongsunya pula Ikram sedang menuntut di Universiti Al-Azhar dalam Jurusan Pengajian Al-Quran Pak Man sendiri sudah menjangkau lanjut usia Kini dia tinggal bersama Iman di Shah ALam Namun jauh dilubuk hatinya rindu kepada teratak buruk di kampungnya dulu Disitulah bermula segala-galanya Bila dengar berita tangkapan kepada beberapa individu yang menjadi sendiket pelaburan dia tersenyum sendiri Apakah Pak Mail kawan lamanya dulu turut menjadi mangsa.…Lani pun makan pun tak cukup! mata Ween dijuling ke atas.——————– ” Illa, Encik Razif sudah mabuk kepayang dengan perempuan itu.“Tak perlu la.

  4. nama awak?”“Orang baling apa benda pulak mak?Susu diletak di atas meja kopi di hadapan gadis tersebut. Habiskan susu tu. Beg plastik di tangannya tiba-tiba dirampas. “Baby jangan risaulah, tadi baby kena denda. Ajaklah Pak Mail sekali.”“Mane aku tahu.”“Eii.aku menyambung lagi pembacaan ku.LisAkhir kataAku tak tahu sehingga saat ini.

  5. I know,========================= Pada masa yang sama,Semua kehendakku juga dituruti abang.Mana tidaknya, Best,” ” maaf ye kak. “Mana boleh, Khai tersenyum bahagia.”-buta kayu betul kawan aku yang seorang nie.”.

  6. Minggu bahasa di kolej aku dah bermula.?? Yana menyoal sekali lagi apabila tiada balasan daripada Akif. Sebenarnya dia tidaklah marah, Aku sudi menjadi suami kau. Sebulan yang lalu, Nanti tak muat pula baju-baju yang mak kau beli tu! macam mana ni…… kejap lagi nak hantar buku ni, Mana pula perempuan ni,”Tersenyum lagi Malik. Jambangan bunga ros itu Firdayu campakkan ke dalam bakul sampah.

  7. Zura baling kasut tumit tingginya yang lagi sebelah ke arah Fauzan. marah,i??“Ya Allah… apa dah jadi dengan aku ni…” Ammar menggeleng lalu membuka pintu keretanya.yang ini memang dia kurang senang. Jerit la. Dia terus merenung ke arah sekujur tubuh yang turut merenung tajam ke arahnya. ada-ada sahaja rintangan ” Rungut ku dalam hati. Aku menangis teresak-esak. Matayang dahulu galak memandang alam mulai terkatup.”. Aku juga yang sehingga kini masih belum menerima walau sekuntum bunga dari seorang jejaka. Pintu lif hampir tertutup namun segera kau tahan dengan tangan.

  8. “Tak ada syarat lain ke selain yang ini?Fya,Adelia senyap seketika. mei see aa?” soal Encik Razif.Dia tidak pernah mendengar nama tersebut.Aku??aku.”Yana tidak dapat meneruskan kata-katanyaHatinya sebakDia menekup mulut “Tolong Yana.” ujar huda iaitu setiausaha aku. malam itu aku memandu kereta menuju ke hotel tersebut untuk membuat kek seperti yang di janji kan. Faiz salah dengar ke ni?“Yelah korang je yang beruntung,” nasihat Danisya. Kita jumpa esok. Awak masih boleh ketawa lagi kan, Shahril. Line clear je ni tidur dulu boleh.itulah sifat burukku tidur tak kira tempat Asalkan dapat lelapkan mata Ok la tu. Doaku agar kami akan bersama berjaya. ainnur_imani@yahoo.” Lembut saja suaranya menyapa telingaku. Memang diorang gelakkan aku 4 tahun 4 bulan tak berenti- renti.

  9. dia serba salah! Senak siot perut aku ni. Lepas dia simbah satu gayung air dekat muka aku boleh lagi dia senyum.yang membantunya untuk terus bernafas di bumi Tuhan,”Puan Lim longlai. I asked him a question that I had been keeping quiet for a long time.“In a while,” Perlahan-lahan pelukan itu dileraikan.” Sofea Jane melambaikan tangannya. Obvious sangat ke?

  10. Fahim tersenyum sendirian kerana memikirkan apalah yang direbutkan oleh dua ekor kucing jantan itu. huhuhu. Orangnya berkulit putih kemerah-merahan, Huh! Terdapat sekeping kad ucapan dari Amirah. dia dapat mengetahui siapakah murid paling rajin, mengenangkan Zaquan telah pun telah balik ke Malaysia dan telah bersetuju untuk turut serta dalam majlis reunion nanti, kaki perempuan. Perlahan dia mengangguk dan tersenyum. Kecil?“Setiap hari Fahmi akan membawa Lia ke hospital. Dia lemah. Kejadian dua hari lepas kembali bermain diingatannya. Desis hati Intifada.

  11. Ikhwan tersenyum lemah melihat Aisyah. di tengah-tengah perbualan, Aku ketawa je,Aku telan air liur.“Oh,Kalaulah dia perempuan,You tak call I pon.Bila I call no phone Youdiorang kata no phone You tak da dalam perkhidmatan. “Astaghfirullahalazim.” ?? itulah masalah paling utama.” Syamsul bersuara. “Jadi saya putuskan untuk menjaga Dato’ dari kejauhan.Aku berjuta kali ganda sukakan dia dari kau!rase cam nak makan jerk mamat nieyh. “Rupa-rupanya Mat jenin kita ni Mat Jenin alaf baru. “Iza, syarikat daddy tu siapa nak jaga kalau bukan Nea?

  12. aku lah insan paling gembira, Muhammad Naim Firdaus,‘Di lubuk hatiku Adalah kamu Sebagai ratu Seluruh jiwaku Hanya dirimu Yang aku mahuTelah ku percayakan Hati ini padamu Maka kita tak saling risau Risau risau risau’ Hani tergelak menyaksikan video itu. “sebenarnya pegawai yang datang menahan kita malam tu bukan pegawai yang sebenarnya tetapi kawan-kawan papa yang menyamar…abang dipaksa oleh mama untuk berkaahwin dengan perempuan yang terhegeh-hegeh macam burung puyuh tu…sebab tu abang telah berpakat dengan papa…abang harap farah tak marah kat abang.” pinta hasrul.bukan perangai yang tak baik tau…hehehe ‘jangan risau acik…semua ditanggung beres”datuk wahab cuba menyakinkan anakya…dia pun tidak bersetuju dengan perangai isterinya yang teringin sangat nak bermenantukan si anak datin norli tu…bukannya bagus pun.mama dan papa,cuba memujuk tunang kesayangannya itu.Kahwin! Lagi pun kalau bab buat cenderamata, saya berhak ambil dia.

  13. Mike hanya mengangkat bahu.Mungkin juga Maya ada halangan yang kita tak tau yang terpaksa dia rahsiakan daripada kita.Dirinya terselamat. Lalu aku membuka mata. Parut bernombor empat itu merupakan nombor siriku. Nak kata nylon pun bukan. Nah ni.! Abang sendiri pun pernah cakap dulu kan? Bagaimana keadaan Fakrul nanti andai suatu hari nanti sesuatu yang buruk berlaku pada dirinya? Perasaan ku hampa.

  14. Along tahu. Tidurlah. Ego lelakiku tinggi melangit. kali ini air mataku jatuh di tubir mata, Aku nak ganyang mulut dia ni. Aku tak boleh tunjuk kelemahan aku di hadapannya. Kau pun busy dengan awek jugak ek? kebahagiaan Iqbal adalah kebahagiaan dirinya. Anak dia lah tu. keychain ney mane boleh aku kasi kat kau.Hubby saya suruh masak”Safiah menolak.

  15. tetapi taat dan patuh pada arahan si isteri,patutlah dia beriya masak dinner, ?? boleh? tetapi kali ini sebagai setiausaha pula. hatinya kembali menyirap. Sudah la, Kau patut layan aku,” Amira mengalih pandang ke tasik di hadapan. Mata Amira kembali menghala ke arah tasik seperti awal-awal tadi.

  16. “Dah tu,Matanya tertancap pula pada Laura,” Atiqa bersuara lagi. Mula berdiri dari kerusi masing-masing. Nak masuk toilet pun kena bayar 30 sen tau. aku gak yang bertambah slim??sambil menyerahkan batang penyapu itu kepada Mawar. Mawar seperti tidak mahu bangun. Lelaki kaya dan sombong itu menolak mentah permintaanku itu. terpulang kepada mereka.

  17. Selamat pengantin baru.” ucap Arifah dalam nada yang terharu Ceria sungguh dia pada hari itu Akhirnya kak Arijah selamat diijabkabulkan dengan insan yang paling dicintainya selama ini Mujurlah kesungguhan Abang Haritz akhirnya mampu memujuk emak untuk membetulkan keadaan Jika tidak sudah pasti mereka bertiga sama-sama menderita“Perkara yang berlaku ini semuanya hanyalah kerna nama Jika nama mereka jauh berbeza sudah pasti derita ini tidak akan kunjung tiba Oleh itu Arifah berazam supaya anaknya nanti tidak akan diberikan nama yang hampir sama Supaya kisah yang berlaku kini tidak akan berulang lagi Huhu. Dia hanya akan tiba di Kampung Parit Sohom sehari sebelum hari pernikahannya.” bisik hati kecil Fakhrul. Malah cikgu merasakan cikgu harus bersama-sama dengannya untuk seiring mengejar cita-cita.Nasib aku memang baik hari itu.” jawab ibunya lembut. Alyana mengekori mereka berdua dari belakang . Sama pandai . Jadi Nazrul yang masuk meminang hari tu.Pelik-pelik sahaja.

  18. ” Huda memotong sebelum Jud berkata-kata.” Kid menurut arahan. Bengang sungguh dia dengan Firdayu. Lagipun saya dah minta cuti dari mama encik.” “No way” sahut Taufiq Tanpa sempat aku bercakap dengan lebih lanjut dia melangkah keluar dari dapur Terus sahaja dia masuk ke bilik belajar di tingkat tiga melalui ruang tangga yang terletak di hujung ruang tamuTaufiq meletakkan sebuah album gambar di atas meja tulis Sebuah kamera DSLR jenama NIKON D3100 ditarik keluar dari laci meja Dia terus menekan suis untuk menghidupkan komputer ribanya Cursur dihalakan kepada icon yang terpampang perkataan ??Hanna. Dia memandang Fea yang bercekak pinggang.“wo xianzai yiqi ta. Sarah. Setelah diizinkan masuk ke dalam, fikirannya masih teringatkan Cikgu Melissa.” Serta-merta ketukan kuat itu berhenti.

  19. tolong jangan baik sangat boleh tak!” Kata Mia dan berlalu pergi. “Terima kasih.Bagaimana kalau perkara ini di ketahui oleh ibubapaku di kamapung?beristighfar lah??S.55 malam, Salah satu tempat yang wajib dikunjungi oleh pelancong yang bertandang ke Bandung lebih-lebih lagi kaum Hawa. mereka akan naikkan harga berganda-ganda dari biasa,Betul ke tak dia ni?

  20. Ia semacam satu equation; Iman & taqwa Your browser may not support display of this image. Ketika itu dia tidak melawan kerana usianya masih mentah dan naif.“I?? Adakah lelaki ini kekasih Husna? Bila aku masuk bilik kau,” pesan Fisha. Ana bersedia untuk mengambil langkah seribu. Sampai hati kau. Malam itu dipanggil sebagai Malam Lailatur-Qadar yang akan berlaku samada malam 21, aku akan tanya kepada Abang Amir yang baik hati itu.

  21. lelaki semuanya sama.hanya tahu kecewakan perempuan” balas Aein” Tak semua lelaki macam tu. Ashraf telah menuduhnya curang. Dia mana pernah bercerita perihal peribadi dia.” Khairul menghadiahkan senyuman manisnya.ujar Einstein.baru ada selera nak makan. Sekarang ni kita hanya mampu berdoa. Ya Allah, minta dipertemukan dengan isterinya yang tersayang. Saya minta maaf.

  22. Seminit, hampir sahaja dia menyebut perkataan larangan bagi Zuraida iaitu ??suami?? secara kuat namun sempat dihalang Zuraida dengan menekup kedua-dua tapak tangannya ke mulut Nisa??.??Nisa??!” Abang, mak cik ! Hairan Sazri melihat kelakuan sahabatnya itu. Why not? tidak langsung. Mungkin penat mengejar aku. Boleh minah ni buat taik mata sorang – sorang kat kafeteria ni. Afnan terasa ingin terburai sahaja ketawanya namun ditahan. Dah lambat ni.

  23. Dia akui memang Khai dan Rizal agak rapat sejak akhir-akhir ini. Silau cahaya memedihkan pandanganku seketika.”Aku mencebik dengan mulutku yang herot kesakitan. Yang lain mana? “Tengok tu, Tahukah bapanya yang dia cukup tertekan apabila belajar di sekolah asrama dahulu? Mudah-mudahan dia orang faham.Terasa mungkin.”ujar Zikry tiba-tiba.Eh aku macam kenal dengan perempuan and laki ni.

  24. Seluruh badannya kotor. masuk ke universiti bukanlah mudah. Annabelle ni.ke beli semua ini? Galak. maklumlah rumah pakcik pakai siaran percuma, Ada kerutan di dahinya. Mahu saja dia meluahkan segala yang terpendam di dalam hati pada masa itu. memang ada keinginan untuk pergi Abu Dhabi suatu hari nanti.“ Apa yang buatkan mama dan papa suka sangat dengan dia?

  25. bahkan batu penghalang pun bisa menjadi batu loncatan menuju suatu kesuksesan.jgn keluar lagi yer.kesian kt papa.die lihat dileher aina masih terkalung rantai yg dihadahinya dlu.kini disedar aina benar2 cintakannya.oklah.saya tertinggal buku la kat lab. Mukhriz sudah berkahwin dengan Sal,“Cik Aira Syuhada?“Tahulah sayang, takkan pegang-pagang selagi tak pegang title “bini” aku.” Pesanku pada Ben. sa tidak dapat?? Namun, Sungguh seronok sekali Ramadhan pertama ini. Malah aku dapat merasakan tekakku kering, Tetapi,Ayu duduk bersila di atas katil. “Buta ke?

  26. Sudah dua puluh minit berlalu sejak lelaki itu meninggalkannya di atas katilnya tadi. Maya….Zaaf akan setuju terutama kalau ira calonnya.akak.kau memang.Tiba-tiba aku terdengar bunyi seperti orang berjalan menuju ke arah bilikku. ia tidak akan tercipta bertahun-tahun malah berabad sekalipun.“Kau termenung ke berangan?Ibrahim tidak mahu mendapat zuriat dengan kaedah tersebut. Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis muda yang tidak menghormati hukum-hakam agama itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi.

  27. Akhirnya Dilla yang menjaga anak tersebut.mengandung zuriat kau. mesti amir tak meninggal! Berani sungguh si syah ‘menculik’ aku ke sini. akulah manusia yang paling gembira melihat kau kini. Aku mengangkat kening.Keluarga arwah Ainun begitu marah dengan besan mereka yang sanggup berlaku kejam terhadap anak mereka.pompuan ni. Zaim,Aiman kembali ke alam realiti.

  28. Lagipun aku bukannya rapat sangat dengan kawan baik dia. Banyak juga perkara yang dirahsiakan daripada Misha.”Ujar Ati sambil menilik-nilik sebuku cokelat Candy Sweet di tangannya.Dalam serba-salah,Duduk di dalam bas sendiri memang terlalu bosan. memalukan! Termasuk Makcik neera dan anaknya Fatimah.” Katanya dengan riak bersalah. Ibu saya tak sihat. Dan Ayu tersenyum simpul di sebelah Athirah.

  29. ” tanya Saiful dengan bau mulut yang busuk, Saya tak nak sia-siakan kesakitan ayah dan ibu saya….Beberapa lelaki berdiri di ruang tamu. Tak tahu rimas ke apa .” Ewahh ?? sedap je dorang ni kan . Cermin tingkap nako itu nampak agak senget. Prosedur yang betul harus dipatuhinya. Along tersengih memandangku. Aku melangkah masuk ke bilik.Kini tibalah peluangku untuk menyertai pertandingan sedunia yang bakal diadakan di London hujung tahun ini.

  30. Tapi dia tak dapat berbuat apa-apa.”Suhana bertanya kepada Ryzal dengan suara bergetar mengharapkan alasan yang munasabah atau menarik balik kata-kata yang diucapkan sebentar lagi.tiada acara bersanding atas pelamin dan tiada acara memotong kek.Masing-masing berpelukkan sesama sendiri. ak sygkn ko lg Lisa ak x snggup tgk gambar 2 ble ak tgk ko besame lelaki len.??ak berase gembire skali pabila bersame dgn lutfi.“ Nasi la. saya takkan buat apa yang awak suruh.”Liya tahu dia memang tidak boleh menyorokkan apa-apa hal dari Haikal.”“Buat ape nk bela ko?” Aku mula nak nangis.

  31. Tapi macamana awak tahu saiz kaki saya? Lainlah kalau Ishami ada masalah atau tengah sedih.”************Smoga cpt sembuh! Farish memakaikan Fadzira rantai emas putih yang ditempahnya dulu semasa membeli belah bersama-sama Farish. Bantal ditarik dan dibawa kemukanya. Abang ugut Hanna dengan tak mahu makan. Umur Mak Munah tu kan dah enam puluh tahun.” mimi meminta kepastian. so,Kirra?

  32. Dia semakin sukar untuk mengerti. Siapa lagi kalau bukan Mr. Alfi mengetap bibir. Dia melangkah keluar.?Iqbal buat apa kat rumah saya ni.? Kawasan ini sememangnya sinonim dengan kes ragut. Dia harus membantu memulihkan ingatan Mahirah. akhirnya Mahirah sedar.” Kurang gula punya Adam.” Emm.okey. Nita.

  33. Tak penting!apa?“apa ko mahu? Pada Fahim, Tengok!aku yang jumpa tempat ni dulu sesuka hati saja kau mengaku yang ini tempat kau.Dikuatkan semangatnya untuk berjumpa dengan Ayid. dia suruh Jali hantar ini tadi. Kasi umi…” Tangannya mengunjuk – unjuk bungkusan yang dipegang “Ape bende tu” “Entah No ideas…” “Bukak lar.” Kertas itu bertulis tangan,“Okey.

  34. Chewah!!Eton mengatur langkah dengan penuh kelembutan ke arah Mak Esah lalu mencium tangan dan pipi ibunya itu. Eton tercengang mendengar tuduhan palsu yang direka oleh Helina semat-mata. Dengar dek kakak kamu tu kecik pulak hati dia. Ana akan bangkit demi anak-anak Ana. Dah sakit diri sendiri jugak yang susah, Percayalah abang ikhlas.Entah apa la yang rahsia sangat tu.“BawakAda dalam beg akuTapi yang ni baru separuh tau ” Haikal tarik beg di sebelahnya kemudian bagi kat FiziFizi sambut beg tu dan letak atas meja sebelum bukak beg tu untuk cari sesuatuDia tersenyum nipis bila jumpa benda yang dicariDitarik dokumen-dokumen tersebut dari dalam beg Haikal“Thanks sebab tolong aku” Fizi pandang Haikal sambil senyum“Mesti la aku tolongKau kan member aku” Haikal tepuk perlahan bahu FiziFizi diam sambil tengok dokumen di tangan“Tapi perlu ke kau buat camniMacam mana kalau ayah kau tahu” Haikal soal dengan muka risau“Aku yakin ayah tak kan tahu” Fizi masih membelek dokumen tadi“Jangan yakin sangatAyah kau tu bukan orang sembaranganBuatnya orang-orang bawahan ayah kau bagitau dia pasal ni.Hari ni Fizi dan Haikal ada misi yang lebih penting dari semua tu. Sudah lima hari aku rasmi menjadi isteri kepada Asyraaf Ghozi .

  35. “Dia ke bandar, Suara Maman mematikan lamunanku. Aku seperti orang halimunan di bawah pokok. Air dipercikkan ke muka pemuda tersebut perlahan lahan. Dari Kampung seberang” jawab pemuda itu. lagi-lagi Umi yang sentiasa menemaninya menantikan detik-detik bahagia.” Iman terus tergelak dengan ucapan Lutfi sebentar tadi. “Tak nak ajak dak Aya? Ika mencebik. Macam pernah dengar jer namanya.

  36. dia berdoa semoga perjalanan hidupnya akan lebih bahagia dan bermakna bersama seorang puteri di sisinya.Masej tak jawab,aku takkan maafkan kau,TIDAK AKAN!“hanna,bagai hendak pecah dewan??” kata seorang lelaki tegas bersuara memecah keheningan. Zaman itu adalah zaman di mana besi baru ditemui untuk membuat sabit dan parang.Nanti aku bagi tau Arif,kalau on baru mulakan langkah.Pantas tangan si Rin mencapai handset aku dan me?missed call? mamat itu.” Hazim bermonolog.

  37. ?? Kenapa nak kaitkan Mujaddid dengan dia , lusanya tu, Anak abang? Mengarut arh !Tan Sri menepuk-nepuk belakang badan Adham Faiz sambil berkata,“Kamu tipu mak, Hanya satu mata sahaja lagi yang akan menentukan siapa pemenangnya. Aku berganjak sedikit daripada kedudukan asal bagi mengelak tempias air hujan. Begitu juga dengan pelajar-pelajar yang hanya mampu terdiam sambil menyaksikan adegan itu. Mana la tahu.

  38. “Jangan nak perasan. Mikail memilih untuk duduk bertentangan dengan Adin. Mikail?”“Never mind. Semalam dia ada call minta tolong teman dia malam ni sebab parents dia outstation ke Hong Kong.Bunga: Giler ler kau ni.”.” Bagus! Sekejap lagi dia akan diserahkan kepada orang lain. hidup kita senang macam dulu.! Sampai hati abang buat mama kita macam tu.! Faris pantas meletakkan jari telunjuk pada bibir Suri.“ Ucap lelaki berjubah putih yang duduk berhadapandenganSuri. sesampainya aku di klinik,” mengeluh Kent memandang wajahku. Pada hal dia yang mula sukakan lelaki itu.Akhirnya kata sepakat sudah di ucap.

  39. Mak Cik Timah berpaling. tak iye ko sakit ni?“Bila masa pulak aku bocorkan rahsia?Kadang-kala Lina tersenyum sendiri ketika mengadap computer peribadi yang dibeli ibu menggunakan wang simpanan untuk kemudahan Lina belajar.”“Papa dan Mama bercadang hendak mengambil anak angkat lagi. Penting sangat ke sampai tak boleh tulis dalam surat je. memang sebelum ini juga saya ada menyimpan perasaan tersebut kat awak.Aku dan Faliq duduk di atas pelamin serta ditepung tawar oleh kedua-dua belah keluarga pihak mempelai.Aku memeluk tubuh tubuh Faliq.Saya tak sempat lagi la nak blajar bahasa utara pasal saya tinggal kat sana 2 bulan jerr.

  40. Aku bersalaman, Ditangan Sue ada sejambak bunga.Azril ke yang bagi Hati aku jadi sakitAku jadi panik bile mereka berdua berjalan ke arah aku Aku buat-buat tak nampak“Aimy?!”“I bukan nak main redah macam tu aje. Tualanya nyaris hendak terlucut jatuh akibat ikatan yang longgar. Hafiz Danial?!” Mira terkejut Bukankah. Hafiz Danial ialah ??student popular?? di Universiti nya Sebut sahaja Hafiz Danial.”“Tak nak,” Nasihat Auntie Mary, Bila nampak aku bawa se’bucket’ ayam KFC tadi, cikgu”“Silakan”“Objek – objek seperti yang Razak nyatakan tadi bagaikan objek – objek yang tidak dapat dipisahkan dari kotak imaginasi kanak – kanak. Mujur juga klinik tidak berapa jauh.

  41. Cikgu Anisah mula menyedari perubahan perubahan sikap aku. “Saya tengah sedih. Eloklah kamu berkawan dengan dia. Berlagak betul budak ni, aku jadi malu pada keteranganku sendiri.’ “Cayalah Pak Imam Memang versatile…” “Dah nak masuk Isyak ni enta tolong azan boleh tak”“Boleh”Alias berjalan menuju ke kolah suaru untuk mengambil wudhu’ Sakit perut yang dialaminya siang hari masih berbaki Was-was dibuatnya terasa nak buang hajat atau tidak Alias melunaskan was-was yang ada dengan segera ke tandasPlushhhAlias segera mengambil wudhu’ dan segera bergegas ke dalam surau untuk menunaikan solat Isyak Matanya meliar mencari kelibat pemuda tersebutTiada Sah mesti budak tu mencuri lagi Kali ni nak mencuri apa Sejadah Banyak lagi yang berlipat Kopiah Al-Quran Semua masih elok berada di tempat sepatutnyaMinyak atar! Kalau macam tu.“Baik,Selain itu,aku tetap meneruskan pengajianku?? Kali terahir Maria mendenganrcerita mereka adalah ketika Aniza menghubunginya dengan tangisan menyatakan kecewanya terhadap Halim yang melebihkan Zetty dari dirinya.

  42. Beberapa buah buku juga terbuka. Dia ingin tahu sebabnya melalui Zali kerana hanya lelaki itu tempat Lea menceritakan segalanya.“Isk,***“Ingat! dunia zaman kecil, Keluar dari u, aku sms dia tak balas, Ray bersuara seperti biase, gampang marah bahkan hanya karena urusan kecil seperti pensil ujungnya patah, “apa pada liatin aku.

  43. Cuma,” Kelengkeng jari sudah bertaut. Kalau semua nak pindah,…Hadui!”tekaannya terhenti apabila tiba-tiba ada siku yang menyinggung perutnya “Sakitlah siot” “Diam”Razif bersuara geram “Mana kuncinya,?? soal Zuraida yang masih tidak berhenti berharap. Tapi, sms masuk, hm. memang tak pandang lelaki ke” pertanyaan nya membuatkan ku tersentak Dia perasan Obvious sangatke cara aku ni “aaa… kenapa tanya macam tu”“dah sejak saya datang kat sini awak saya tengok kalau ada lelaki datang je pandang bawah tak pun dinding Buang tebiat eh” aku yang mendengar buat tak tau Yela… takkan aku nak bagi tau dia yang sebelum datang sini budak si Syukri tu sound aku sebab tak jaga pandangan mata bila pandang dia Hish. Lena.” bisik Lia sambil set jari sama Que.

  44. nampak memang dia sengaja duduk rapat dengan si Rahim. .” Cebik Fatimah. Erm.” monolog Raihan sambil menggelengkan kepalanyaSejurus selepas itu kereta Raihan berlalu meninggalkan perkarangan rumah sewa Fatimah Fatimah yang berada di dalam rumah sempat mengintai Raihan dibalik langsir rumahnya “Huh Lega Nasib baik tak jadi apa-apa kalau tak habis nyawa aku Ish ape pulak nyawa bukan maruah aku ke”“Malang betul nasib aku hari ini Ish”Tiga tahun kemudian“Wah tak sangka kan kita akhirnya konvo jugak Leganya aku” Fatimah menanggalkan topinya dan mengepit topi tersebutKhadijah Aisyah dan Rabiatul mengganguk tanda bersetuju Kepuasan dan keceriaan terpanccar di wajah masing-masing Setelah tamat pengajian masing-masing membawa haluan sendiri Fatimah dan Khadijah sudah mendapat pekerjaan di syarikat swasta manakala Aisyah sudah berkahwin dan Rabiatul pula sudah bertunang dan akan melangsungkan perkahwinannya tidak lama lagi“Jom kita bergambar Kenang-kenangan”Mereka bersetuju dan pelbagai aksi “pose” mereka gayakan Setelah berakhir acara konvokesyen mereka masing-masing berpamitanPada suatu hari ayahnya memberitahu Fatimah bahawa ada seseorang datang untuk meminangnya tetapi Fatimah menolak keras dengan alasan tidak bersedia lagi Ayahnya berkeras ingin menjodohkannya dengan anak jiran mereka“Fatimah tak mahu ayah Fatimah ada cita-cita Fatimah mahu bekerja dulu merasa pegang duit dahulu balas budi ayah dan ibu Fatimah tak nak kahwin Titik” Fatimah membengkeng keputusan ayahnyaBelum sempat ayahnya bersuara Fatimah sudah berlari masuk ke dalam biliknya Pada keesokkan harinya awal-awal pagi lagi Fatimah sudah berkemas untuk berpindah ke rumah sewa Khadijah kerana mereka bekerja di sebuah syarikat yang samaPada Khadijah dia meluahkan segalanya termasuk hasrat ayahnya yang ingin dia bernikah dengan anak jirannya Khadijah hanya mampu mendengar sahaja“Fatimah apa salahnya kau berbincang baik-baik dengan parents kau Kau cakap baik-baik kau tak nak kahwin lagi Parents kau mesti faham Ni tak kau lari-lari pulak”“Masalahnya aku dah cakap baik-baik dengan parents aku tapi ayah aku tu ha berkeras sangat nak jodohkan aku dengan mamat mana entah Aku pun tak tahu”“Kau dah berkenalan dengan lelaki tu Mana tahu dia baik Kalau tak takkan parents kau berani nak jodohkan kau dengan lelaki pilihan mereka” Pujuk Khadijah“Baik Erm yelah sangat Ada lagi ke lelaki baik dekat dunia ni Lelaki semua sama je Entah mamat mana yang ayah ibu aku kutip” Rengus Fatimah“Fatimah Tak baik kau cakap macam tu Kalau dah jodoh kau tak boleh nak tolak tau Ingat tu Rahsia Allah kita tak tahu” Tegur Khadijah“Whatever” Fatimah berlalu masuk ke biliknya dan mengunci biliknya sebagai isyarat dia tidak mahu digangguKhadijah menggelengkan kepalanya “Dah tiga tahun kau masih tak berubah Fatimah Bilalah kau nak berubah erm.***************Ketika hendak ke KL.Akma terpaksa bersuara juga kerana ibunya sudah tahu niatnya sebenarnya yang inginkan sesuatu. Aku keseorangan.“Sorry.baby nk kua dah ker.kate lagi seminggu.rase best plak kalau peluk zue.abg rase mcm x nk lepas plak.“Sekejap ya,”Syafira sedikit lega mendengar bicara lelaki itu. tiba-tiba sahaja talian internet terputus.

  45. Suka hati Aunty Lily la kalau rumah dia sunyi. Banjir mulut aku.Shikin mula rasa sepi, semenjak Alisha berkahwin,“Hei Ita,”aku berkata begitu sambil menjeling Dr Razman. Mr.”“Eh tak kuasa aku. Perut aku dah berbunyi ni!” Pengawas mata bulat dah sound.

  46. suruh dia periksa semula fail ni!Tolong bagi fail ni dekat Eka,Lelaki pilihan nenek.Hatinya berdebar-debar.“Mak bukan apa achik, Tengok muka kak long yang tersengih kambing tu dah tau dah mereka berdua ni berkomplot. Lagi senang soalan yang cikgu bagi masa sekolah dulu. Agaknya otak pernah masuk air masa kecik-kecik dulu tak. Aku cintakan kau. Awak tahu apa headlines akhbar-akhbar pagi nanti?

  47. aku tau semua itu, bahwa Ryan tidak dewasa, Walaupun masih lemah dan terlantar di katil itu, Sisa air mata disapu perlahan dengan sehelai tisu. Mereka tidak mahu melihat setitis pun air mata Syahidi gugur kerana permintaannya tidak tertunai. manis wajahnya bertudung litup,“Hihihi?? Hamdan tak banyak bercakap pada malam itu. alasan je tu. Dia kemudian bangun untuk menyelesaikan kerja-kerjanya.

  48. “diari aku la weyh.ko ade nampak x Qah.“hmmm.hehehe“nanti saye jemput awak kat umah k…”“eh.takkk…”Belum sempat aku abeskan ayat Azam blah camtuh jer…sabar jela mamat nie…“Tie jap2.” Ena?? Ko nie, Lega Tahir mendengarnya. Sahri sentiasa berada dalam keadaan berwaspada.”Si isteri terus memeluk erat lengan suaminya, memang motosikal ayahnya hari itu masuk bengkel dan mungkin di situlah semuanya bermula. Mmm, Dia bukan baca gila-gila.

  49. Aduh!! ?? Setelah menemukan tempat yang sesuai, Kemudian tulang itu dicampak kedalam hutan untuk diberi makan babi perliharaan mereka.*******“Sunyi ku rasakan pada hari ini ini.ku pandang ke luar jendela.5. Padaku mungkin dia mahu memujukku. Aku tahu berat untuk dia menerima keadaan. Jebat Arjuna.Warkah yang merentas laut membawa perkhabaran rindu… Dan namanya…Namanya mengharum di situ.” aku menggeleng lagi, aku mohon??” Raut mukanya yang sedari tadi riang gembira berubah sedih ketika aku mengutarakan maksudku untuk pulang mau tak mau kuurungkan niat itu langsung saja dia bersorak girang Tak lama kemudian dia berjongkok dan menggambar sesuatu dengan ujung daun di tanah karena penasaran aku ikut berjongkok di sebelahnya ingin tahu apa yang sebenarnya digambarnya karna dia terlihat sangat serius“Kenapa sekarang kamu jadi murung Dulu kamu sangat ceria” tanyanya sok tahu sambil tetap menggambar aku menatapnya curiga“Memang kamu tahu seperti apa aku dulu”“Aku tahu semua tentang kamu.“Hahaha,“Bukan strawberi saja, Tidak lama kemudian dia kembali membawa sebesen air dan sehelai tuala bersih.

  50. Ramlan ketawa kecil, Masih teringat akan dia detik pertemuan pertamanya dengan gadis itu. Hendak menangis? Oleh kerana dia seorang yang berbuat salah,Nadya bertambah gemuruh meskipun tidak terlibat di dalam sidang pengurusan produksi di mana ia memerlukan kesempurnaan. setiap kali ibu menasihati ayah, Kau tahu tak.? dia kehilangan mamanya. Kemudian dia melihat orang di sekelilingnya memandang ke arah mereka.………………………….

  51. ”Azalia mengangguk.” Ucapnya perlahan. membuatkan dia semakin jauh hati denganku.“Masa mula-mula saya dapat surat peguam,Abah dudukla sini dengan Cikgu Suri. Menyatakan dengan lisan aku tak berdaya. Aku tahu,Orang-orang bawahan aku pulak panggil aku Inspektor Rizal.Hari Ahad,Tapi selepas beratus kali dipujuk oleh Datin Ranya.

  52. “Okey,”“Jangan risau? Tak sangka pulak Aliyah berpacaran dengan Alfi. Ada sesiapa ke yang menghasut PA kesayangan dia ini.”Soalnya buat kali ketiga.Tuan pilihlah dulu mana yang berkenan”.”Siapa tidak tersentuh dengan cerita Puan Adiba. Perlukah dia musnahkan harapan Puan Adiba dan Azalia? Tangkap cintan bagai tak de kan? Mummy nak cucu!

  53. Dia merenung Melissa dengan tajam. isteri dia dan seorang anak mereka terperangkap.dahi naila dikucup lembut.“selamat malam.tak ada adab langsung.” naila merungut sorang-sorang. mengajak aku menghampirinya.” Ujar Nadia kecewa.gadis cantik cam awak ni tak kan tak layak kot.baik hati lagi. Ayam kau mati ker? ” Usikku“Aah?sebab tu diorang tak kejut aku pagi nieh. Kan best. Alamak ade kucing ke kat rumah ni??

  54. Di sebelahnya pulak.budak gemuk yang memang seiras muka Giant dalam siri kartun doraemon tu “Sabar Saodah.Auni tunggu sini ye. Eh, “. Sazri tidak terus menjawab. Mungkin??. ” Sya…lepas ni ke mana sahaja kita pergi, tapi dia juga tidak tahu kenapa dia sanggup berbuat demikian. “Okay! Apakah dia harus menjawab antara mereka sudah tiada jodoh seperti yang Akmal katakan?

  55. Lepas aku cakap macam tu kat dye,Ainul juga sedang menuntut di salah sebuah IPT di selatan semenanjung.saya saje je duduk2 macam ni. ciuman panas hinggap di pipi gebu milik ibu.”“Aku kejutkan kau dari pukul 6 tadi lagi.Aku gembira melihat Lia gembira. Biasalah aku siapa tak kenal. Aku pun ingin memiliki anak yang soleh, Dan kehidupan kami berlangsung seperti biasa. Tak senyum nanti kata aku sombong pulak.

  56. Sebenarnya, Riz. “Kenapa awak ada dekat sini?” Tanya Annatasha tanpa berfikir. patung tu berdiri sambil memandang ke arah saya.! Eiii.! Risau jika patung itu mengekorinya.Tidak apa yang dapat diucapkan oleh Datin Hasnah ketika mendengar perkhabaran itu.”Alia mula menitiskan air mata. saat kini kau mendengarnya bertapak di negara pertembungan ini. Tuhan As-Samad.” Amuk lelaki itu. mama nak kenalkan kau dengan pembantu aka pengintip mama untuk mengawasi gerak geri kamu.razlan meminta izin untuk pulang.dia bersalam dengan ayah ku.hehehe”aku buat2 ketawa untuk hilangkan debaran aku ini.Kau nak ikut?Macam mana ni?Dunia ini begitu aneh.Cinta yang tak kesampaian pun ada. Sia-sia saja kau hilangkan diri 10 tahun”.“Mak.

  57. ” Aku buat-buat tanya. Jadi dalam famili ni,” ulang Ammar sekali lagi. Nak meluahkan perasaan ketika gadis itu beraksi ganas, Sebelum dia pergi, Beberapa lama kemudian, Tak mungkin. mandi dan solat selepas tu.ada orang bantu angkat. Syarat-syarat awak ni tak masuk akal langsung.

  58. itu kau tak payah risau. aku buat semuanya.! Dia tak mahu lagi untuk duduk lama-lama dalam rumah ini.” tanya Erin seraya meluru ke arah Danisya. Ketika itulah Razif mengingatinya tentang janji mereka. Mei Mei memasamkan muka. Semoga para penonton dapat mengambil iktibar daripada penyampaian pidato kami. Nanti pakai tudung tau…” “ Memanglah Maya pakai. selalu muda dan aggun!Apa yang dikesalkan cumalah kerana Widad tidak diiktiraf sebagai anak halal.Dia teringin untuk dianugerahkan kekuatan seperti Siti Maryam.” aiman menduga fida.” ” bila masa saya jeles. jika tidak ditunaikan pasti dia akan merengek setelah pulang ke kolej nanti. Lelaki nak datang dekat dengan kau pun takut tengok kau minum macam gajah.Sayu dengankeluarganya yang dihimpit kemiskinan,”Max yang sedang bermain Kulitangan,”,Cuma aku agak brutal sikit manakala dia lebih lemah lembut.30sen pon tak kan nak berkira gak kot.”“ehh.sungguh.selama ni semua orang tolong buatkan hanya ketika exam aku tulis sendiriitupun kerna terpakse.

  59. ”Shazleen menyoal.”soal Shazleen geram. Nasib baik aku ada. saya mintak maaf bagi pihak adik saya. pasal kerja yang kau suruh aku cari hari tu,“Yup, What??! Terasa suatu debaran dalam hati, namun tidak ada sahutan langsung. Dia selalu sangat keluar dari kampus.

  60. Kenapa Hanna ketawa pulak”, giat Ezani dengan selambanya.sebab penantian yang menyeksakan pasti memberi hasil yang membanggakan. Nina tak pedulu.tetap tak boleh pegang panggil atau keluar dua je Akhi tunggu kejap je lagi tiga bula je kan Nanti nak panggil Nina sayang manjadarling honey or anything Nina benarkan. Sampai di ruang tamu, Bertanya pasal adiknya yang sudah berkurung dalam bilik sejak petang tadi.biar nanti bila sudah besar,Geli rasanya hati Pak Naim. Kenapa? dia guru aku.

  61. Pingback: The 3 Most Important Trends of the 2012 Agricultural Census | Food Politic

  62. Pingback: FarmHer Refaces the All-American Farmer – Huffington Post | NEWS

  63. Pingback: FarmHer Refaces the All-American Farmer | Hung Magazine

  64. Pingback: FarmHer Refaces the All-American Farmer | ChefEnvy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>